Budak-budak bertuah

Tuesday, September 29, 2009

Gigi oh gigi...

Saya sangat comel kan????? Sila puji dan puji saya lagi...




Ya.. gigi ini menambahkan kecomelan saya ke tahap gaban.. gigi ini jugak kekadang saya guna untuk menggigit mummy nye boop.. hangin jugak mummy saya.. ekekekekk.. dan jugak menggigit2 apa2 sahaja yang lalu dpn mata saya.. whoaa... ganas sungguh..
Oppps.... terlampau nak bergaya, sampai tertutup mata saya... owh no000... x nampak la mangsa saya nak mintak duit raya...!!

Monday, September 28, 2009

Rasa Raya.. Rasa RIA..

1 Syawal 1430. Menyambut Raya di kampung Simpang Pelangai, Bentong. (kampung Daddy)2 org budak ini tidak sabar2 untuk mengutip duit raya.. RM RM RM $$$$

Our small family..


Hari Raya ke-2, balik raya di kampung Mummy di Endau, Johor.

Hari Raya ke- 3 x pergi mana2 pon.. dok umah je.. Atok pulak busy pergi kenduri dkt2 umah.. tinggalkn mummy ngan Tsara je.. Mummy plan nak masak nasik ayam, tp pg pasar ayam dah habih...

Raya ke-4, menyelesaikan misi semalam.. masak nasik ayam.. x sempat nak snap gambar ye tuan2 & puan2.. Hajat tercapai & petang nya beraya di rumah Mak Ngah Ana... Nak tgk cousin..

With my cousin. Sara Anisah.

Raya ke-5, menghantar mak lang nak kt bus stand Mersing.. Jalan2 kt Bandar Mersing. Petang pulak buat misi lalala land .. ZZZZ

Raya ke-6 huhu... pg lepak kat pantai pulak la...

Cuti2 malaysia di pantai Tanjung Resang, 2 org putih doing sun bathing...

I want to show some skin...

Raya ke- 7.. Berhari raya n pergi kenduri kt Kluang..
Kebanyakan gambo nak upload kat facebook... tunggu...... hari ni dah start keje.. Azam baru nak bekerja lebih gigih & nak jadi extraordinary ME..

Thursday, September 17, 2009

Buat Duit Raya

Sapa2 nak join leh la klik link ni..
Modal yg paling murah di abad ini..

Wednesday, September 16, 2009

Rambut Raya


Abang Amir dah potong rambut utk raya nih. Comel x?

Adik Tsara sedang training merangkak okeh.. Caiyok-caiyok!!!
dan dah tumbuh 2 gigi kt bawah.. hehehe...

Concentrate tgk tv..

Ini lah dua org budak bertuah mummy.. Sayang sgt..

Thursday, September 10, 2009

Truly, Madly, Deeply

SMS frm Nida : Ju, mcm mana? ko still interested x msk ***-*? Ada x cara lain .
Reply from Me : Owh Nida.. Pening Sungguh kepala aku memikirkannye.. kan bagus kalau aku dpt post dlm blog.. hehehe.. Camnilah, KIV sampai lepas raya bleh? I really2 need 2 concentrate cari umah sewa. Badly dear. Badly!

Ya.. kenyataan rasmi saya: Saya betul2 x der duit.. X der!!.. Even nak celebrate raya pun saya x bersemangat.. Jiwa, minda & fikiran saya betul2 dah hilang dr badan saya..

Ye lah... saya tengah susah, x der sapa pon nak tolong kan.. di ulang! x der sapa nak tolong.. even me, myself pon x bleh tolong diri sendiri ini... Ini serius!!! Saya down giler ni nih.. Down giler.. down giler..

**tiba-tiba rasa sgt2 menyesal tolak offer dr CCM Chemicals tuh.. sgt menyesal... Seriously skrg I really nak find a career.. CAREER okeh.. not just a job (hello.. skang ni I bukan nya keje kt tempat x der nama, kat BERNAMA tau.. BERNAMA!!)**

Wednesday, September 9, 2009

Istimewanya Wanita

Renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya dan bertuahnya menjadi wanita.Bagi kaum lelaki, hormatilah kaum wanita yang bergelar ibu dan isteri.Berikut adalah himpunan hadis-hadis yang berkenaan:

- Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

- Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

- Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

- Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

- Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

- Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

- Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

- Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

- Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

- Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

- Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

- Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

- Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.- Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)

- Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

- Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

- Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t.
memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).

- Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

- Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

- Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

- Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

- Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

- Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

- Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

- Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

- Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

- Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

- Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

- Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

- Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

- Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

- Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

- Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

- Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

- Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.- Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

- Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

- Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

- Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

- Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

- Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

- Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

- Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.

- Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

- "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

- "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

- "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

- "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

- "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

- Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

- Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

- Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

- Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

- Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

- Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

- Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

Monday, September 7, 2009

Amir's 2nd Birthday & Iftar @ KGPA

Semalam (6th Sept 2009) was Abg Amir's 2nd birthday... So mummy & daddy decide ajak kenkawan mummy iftar kat KGPA, Damansara. The variety food about 200 jenis. And of course mesti la Yummy... (gambo food x nak snap nanti ader yg meleleh air liur kalo tgk hehe..) Thanks to all yg coming.. Tahun depan leh kita buat lagie.. enjoy the pics!!
The comot birthday boy

Ini birthday boy yg snap gambar mummy


I also indulging myself la... I also celebrate my 7 months birthday...

X der ice cream, kon ice crem pon boleh...


Uncle Hafiz & Auntie Zura



Auntie Nida & Uncle Zuraidy...

*
*
*
*
*
Abg Amir, mummy doakan permata hati mummy ni akan jadi anak yg baik, soleh & pandai... Mummy sayang Abg Amir sgt *ummuakhs*

Wednesday, September 2, 2009

Hari Malas Sedunia

Ngantok...
X cukup rehat la... biler tah dapat dok umah berehat2, layan TV, layan FB (harus tuh!!) sambil tgk dua anakanda 2 terkedek2.

Letih...

Journey 80km sehari betol2 meletihkn mummy lah.. sakit belakang taw.. biler tah dpt memanje kn diri kat SPA.. bdn di urut2.. kalo ask daddy mesti ke lain jawapnye.. (kang tambah adik lagie.. wakakaka.. haruskah???) ++ letih jugak lg..

Lapo..
Harus la lapo. Nama pun puasa.. kan kan kan? ++ still breast feed Cik Tsara kita.. kenkadang rasa nak bukak poser time2 tuh jugak.. Cabaran2.. Tp still ada excuse taw ibu menyusukan anak ni, boleh x pose.. cuma mummy jek x mo.. Kuat kn semangat la nie...

** today meet Pn Nida 4 new business.. still thinking...... biler berfikir perut ku lapo.. bila lapo harus la x bleh nak berfikir.. at the end layan tido kt meja.. wakakakaka***