Tuesday, September 16, 2008

Almost taking my breath..

Selasa lepas Tuah demam.. aku pun x peduli sangat sbb mlm tu dah bg ubat dia tido n x banyak ragam.. pukul 5 pg time sahur temperature dia naik sikit then aku pun bg ubat lagi .. morning dia nampak ok n aku rasa maybe he will be ok hari tu.. Ubat demam dia dah habis tp tak de la aku nak bwk dia pg klinik coz aku ingat he will be fine.. Tgh hari I ask hubby dia ok ke.. mak kata panas dia dah kurang..

Tp bila aku balik keje... badan nya panas sgt.. sampai merah matanya.. ok lah after buka posa pg klinik.. but kat klinik ramai lah sgt org.. kena tunggu.. dia menangis je.. then termuntah.. bila aku pergi ke kaunter mintak tisu nak lap muntah dia.. makin menjadi2 nangis nya.. aku ambil dia dr hubby.. then dukung dia cuba pujuk2 dia.. tp still tak mau diam.. tiba2 dia dpt sawan.. coz itu first time aku alami kejadian tu aku betul2 panik bila mata nya ke atas & badan nya kejang.. aku tanya hubby apa dah jadi dgn dia.. then we both rush to the doctor's room..

Doktor kata dia dah sawan.. so, doktor tu mengiringkn dia n biarkan apa2 yg keluar dr mulut dia.. dalam 5 minit camtu dia kejang.. masa tu aku x tau nak pikir apa.. x habis2 menyalahkn diri sendiri.. naper aku x pedulikan dia sgt.. then doktor masukkan ubat melalui bontot dia n dia pun dah ok.. tp badannya sejuk sgt.. pucat n biru...

Doctor says
1. kalau panas cepat2 bg ubat.
2. dlm pd itu.. sentiasa lap badan, especially tengkuk, ketiak n kepala dgn air biasa.. (p/s : kalau petua nya letak air asam jawa.)
3. kalau dpt sawan .. iringkn dia n biarkan any liquid keluar dr mulut dia.. jgn buat anything yg boleh buat muntah @ air liur dia masuk dlm tekak. jgn telentang @ telungkupkan dia
4. kalau sawan lebih dari 15 minit.. cepat2 bawa ke hospital.. maybe ada masalah lain yg timbul.

Tuah dah tak demam lagi.. cuma batuk2 je skang.. mummy nya pulak yg demam today... yg mummynya ni pulak kena jaga diri for the 2nd Tuah.... cepat2 lah keluar... mesti comel cam mummynya ni...

3 comments:

Hisham said...

hmm.. mmg panik la time 2..

Fauziah said...

Salam .. Ada tuah 2. congrat... kak ju .. no tepon ?.. kije kat mana ?..

Nidza said...

aku pun panik baca ko punya blog..alhamdulillah dia dah sihat...