Budak-budak bertuah

Thursday, June 11, 2009

Setahun sudah berlalu


Late great granny with Abg Amir

Hampir setahun pemergian arwah bak (me call him bak coz jawa sebut mbah, sbb rapat sgt ngan arwah, panggil bak je.. cucu yg lain panggil tok bak) Zaman kanak2 yg indah terselit kenangan bersama arwah bak. Rumah arwah kt sebelah je. Agak boring main kat umah, kami pindah main umah bak. Sblm naik sekolah menengah, umah arwah bak masih lagi umah papan.. seronoknye bila berlari2 lantai bergegar. Dah le umah tu tinggi.. (sbb tu arwah bak buat umah baru kat bawah.. takut cucu2 n cicit2nyer merobohkan rumah nye kot.. hehehe..)

Basikal tua adalah kenderaan rasmi arwah bak. Setiap kali arwah balik dari pekan. Me & other siblings lari mendapatnyer.. arwah akan belikan gula2 utk kami. Kalau arwah x pergi kemana2 di hujung minggu pasti kami akan ke rumah arwah utk mengepau ape yg ada. Kalo arwah buat air milo ke, kopi ke.. mesti pau sikit. Best x ada cucu mcm mummy ni?? Basikal tua juga lah basikal yg mami takot nak bawak. Dah le tinggi pastu kecik2 dulu pendek kena la kayuh senget bwh palang. Lagipun mummy masa kecik2 sgt baik ma... org tua x bagi main mummy x main la.. (except for main cicak.. hehehe.. mak aku x tau projek pembedahan cicak tu.. kalo x mampus aku di lipatnyer..lagipun tu experimen, boleh di terima kan encik hisham.. heheheh)

Mlm2 pegi mengaji kat umah arwah.. selalunye bile balik mummy wat lari pecut 100m . Ye ar takot beb dah le dkt hutan, gelap pulak tu.. walaupun sekangkang babon, kita kena selamatkan diri beb... Yg paling mummy ingat ialah Pak long la cuba nak menakut2 kn mummy ngan mak lang. Ada ke patot buat hantu kat pokok. Mummy x de ar panik sgt time tu sbb dah terdgr2 diorg nye komplot. Mak lang la yg menangis x tentu hala. Lagipun mummy dah nampak tali kt pokok tu.. Hampess nye pak long.

Time sekolah mummy x baper rajin tido kt umah arwah. Sbb kena bangun pagi2 nak bersiap. Sbb arwah selalu kejut awal2. Kalo kt umah sendiri x der hal. Sbb tu mummy suka tido ujung2 minggu & cuti skola je.. Kenkadang saje2 melepak. Tgk tv ke.. tido ke... kat umah arwah aman damai sket.. x de gangguan. Arwah pun tinggal sensorang je...

Pemergian arwah betol2 mummy terasa sedih. Balik kampung skang ni pun sedikit sayu bila pandang umah arwah. Apa nak buat. Takdirnya arwah pergi pada bulan June yg sinonim ngan samputan hari bapa.. Bila pak busu citer masa arwah nak pergi tu sedih sgt. Arwah mintak pak busu bacakan surah Yasin, dia dah nak pergi dah ni..Selalu mummy ingatkn dalam hati supaya hargai org sekeliling kita. Sayangilah sementara masih ada. Jgn sampai sesal di kemudian hari...

No comments: